Srecan rodjendan Ray-Ban 






Sunčane naočare Ray-Ban - nastale pre tačno 75 godina - verojatno ne bi postale ikonski statusni simbol pravih muškarčina, neverbalni prikaz viška testosterona (ili vizuelna naknada za realni manjak istog), da ih nije u opremu svojih pilota uvrstilo Ratno vazduhoplovstvo SAD.

Tako su i one, zajedno s kožnim jaknama, postale zaštitni znak svih onih momaka koji su hteli da budu onako neodoljivi kako su ratni piloti bili engleskim curama, popustljivijima ukoliko su znale da je dečku to možda zadnja prilika pre pogibije u vatrenoj kugli nad nebom Nemačke ili Rumunije, svejedno.


Šminkeri u uniformi

Nije legenda da je proizvodnju tih naočara podstakao čovek kojem je vid zaista stradao od jakog sunca na velikoj visini. Bio je to američki eksperimentalni pilot Džon A. Mekredi, koji je stradao pri jednom od vojnoistraživačkih letova balonom, pa je sugerisao firmi Bausch & Lomb da proizvede naočare koje bi štitile pilotske oči od jakog sunčanog svetla iznad oblaka, a istovremeno bi na zemlji delovale privlačno.

Pa je stoga prvi tip imao zelena mineralna stakla, koje je zaustavljalo i infracrvene i ultraljubičaste zrake. A bile su korisne i kad bi se letelo u susret Suncu, jer je bilo lakše primetiti eventualnog neprijatelja koji bi napao iz protivsvetla (ne zaboravimo, govorimo o godinama pre pronalaska radara).

Da, da se ne zaboravi - odmah su postale kultni predmet za šminkere u uniformi. Egomanijak Daglas MekArtur (onaj koga je Truman smenio jer se bojao da bi mogao baciti atomske bombe na Kinu i Severnu Koreju u korejskom ratu), poznat po fotografijama s ekscentričnim lulama, nabio je ray-banke na nos kad je ponovo zauzeo Filipine pa su ga tako snimali fotografi.

Shvativši koliki tržišni potencijal imaju u rukama, menedžeri i dizajneri u Bauschu & Lombu stvorili su i druge tipove, lakše od onih avijatičarskih (mase 15 dekagrama).

Tako su nastali i ženstveni modeli (koje su kao neplaćene manekenke, to još nije bilo doba “testimoniala”, nosile Merilin Monro ili Kim Novak), a i oni “na pô puta” (s kojima su ovekovečeni bilo Džon Lenon, Bob Marli).

Ipak, nijedna zvezda, a kamoli reklamna kampanja, nije postigla marketinški efekt kao “Top Gun”, akcioni film koji je 1986 režirao Toni Skot (samoubica) i u kojem je lansiran kao zvezda Tom Kruz (sadašnji “testimonial” scientologije), u tom filmu Pete “Maverick” Mičel, mladi aspirant pa zatim borbeni pilot Mornaričke avijacije.

On i glumci nosili su ray-banke, film je pokupio više od 350 miliona dolara na kinematografskim blagajnama, a prodaja Ray-Bana je poskočila za 40 posto u godini dana.

Njihov šminkerski status definitivno je potvrđen 1999., kada je brand Ray-Ban američka firma prodala italijanskoj Luxottici (vlasnik joj je Leonardo Del Većio, sedmi po bogatstvu u svetu), navodno za 640 miliona dolara. (Economy.rs, 24. avgust 2012.)


Коментари

Популарни постови са овог блога

Spisak marketing, PR agencija i produkcijskih kuća u Srbiji.

Klompe za svaku priliku- Leon

Najsladje mesto u Beogradu ponovo radi - ljubavi i slatkiši "Soko Štark "